Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 21 mei 2012

ode (1)

Afgelopen weekend, zaterdag 19 mei, "Een speciale kwartaalbijlage van Ode bij NRC Handelsblad".

Daarin schrijft Carolyn Steel: 'als we een goed leven willen leiden, moeten we onze waarden in de werkelijkheid verankeren'. Hoe moet dat? Volgens haar ligt het voor de hand om dan met ons voedsel te beginnen. 'Voedsel is, in tegenstelling tot een tas van Louis Vuitton, letterlijk broodnodig.'

Het artikel "Een plaats aan tafel", met als subtitel "waarom een goed leven begint met waardering van ons voedsel" is de moeite waard.

Haar inzichten komen me bekend voor. Het geeft steun.
Nu de meute nog mee zien te krijgen. Ja, en die heeft wel wat anders aan het hoofd. Het spijt me. Soms word ik moedeloos van de zelf nagestreefde domheid.

Anderzijds vind ik dat mensen zo min mogelijk zaken opgelegd moeten worden. Iedereen zo veel mogelijk de vrije keus laten. Dat is mijn idee.

De samenleving groeit uit elkaar, zo lijkt het. De verbanden slijten en de verschillen worden groter. Of ben ik nu weer te pessimistisch?

Carolyn Steel heeft een boek geschreven De hongerige stad. Een exclusief fragment kunt u lezen op: www.ode.nl/dehongerigestad. Zij kijkt naar steden vanuit het perspectief van voeding. Een bijzonder inzicht!

Omdat er overeenkomsten zijn (bewust worden) ook een fragment uit mijn boek Uitdijend bewustzijn.

Voedsel: de betrouwbaarste bron van ons genot. Laten we dan ook genieten van alles wat daarbij hoort (advies van Epicurus aldus Carolyn Steel).


Verwante berichten: ode (2) en kringloop

Geen opmerkingen: