Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 21 december 2014

kerst 2014

Tot vervelens toe hoor ik het verhaal aan. Werk is liefde. Op de Groentenhof bewerken we de teeltaarde, op de knieƫn wieden we onkruid. De uren tellen niet, uren zijn vrij - ik ben vrij, tijd verstrijkt - wat in vrijheid tot stand komt, komt voort uit liefde.


Akker D, voorbereidingen seizoen 2015
Zo vaak zeggen mensen, dat ik met liefde werk. Ze proeven het ook, zeggen ze,
Maar dat zou dan toch voor alle arbeid gelden? Iedereen zou zijn arbeid dan toch uit liefde verrichten? Liefde is onmisbaar; liefde verbindt. Maar ook een teler van groenten is zijn loon waardig. Zoals iedere arbeider zijn loon waardig is.


Winter, regendruppels, water ...

... aarde ... tijd ... schepping, evolutie ... de dingen komen en gaan niet vanzelf ... liefde ... Niets wordt er ons in rekening gebracht ... wij leven, en komen tot leven.

Wij presenteren elkaar de rekening. En die wordt steeds hoger, want hoe vaker je rekent, des te meer je te kort komt. Tot vervelens toe hoor ik het verhaal aan. Maar diep in mijn hart weet ik, dat mijn uren vrij zijn.

Alle goede wensen ... en vooral een vrolijke kersttijd! Een feest om te vieren, steeds een nieuw begin.

(lees ook: kerst 2013)

Geen opmerkingen: