Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 19 mei 2013

voortgang week 20 (2013)

Flink regen ... oké! ... maar wel weer te koud ... Nee, ik zal niet verder klagen.

Want hier doe je het allemaal voor - zoals ook voor de Blauwschokkers - snijbonen verheffen zich uit de schoot van moederaarde.


Snijbonen - Helda - wachten niet langer ... het universum roept (?) ... de bonen worden wakker ...

Leest, en kijkt u vooral even verder ... foto's ...


Deze week was het de tijd om pompoenen direct ter plaatse te zaaien. Dat advies heb ik opgevolgd. 

Het voorkiemen beviel niet. In de kweektunnels heb ik nooit plaats, en provisorisch onder een stuk plastic geeft te veel temperatuurvariatie ... vermoed ik. Daardoor kiemen ze slecht. Ik ben benieuwd of deze methode betere resultaten geeft.


Pompoenen Fictor en Solor; akker G even teeltbedden
Grappige foto ... hoog genomen ... zo zien we het dus niet.

De omgekeerde, zwarte potten dienen om warmte te absorberen, daarnaast, en minstens zo belangrijk, beschermen de potten de pompoenpitten tegen veldmuizen. Ze zijn er gek op. Courgettes laten ze met rust. Ja, over smaak valt niet te twisten. 

En u moet niet denken dat Scruffy (> even naar beneden scrollen) er de kantjes van afloopt. Hij denkt niet aan pensioen, en niet eindeloos aan zijn inkomen - wel aan eten, daar kan het niet lang genoeg over gaan - hij is gewoon altijd serieus bezig.


Middagpauze in de schuur, ja hier zit ik ...

Van de uitdrukking "niet lullen maar poetsen' heeft hij evenmin gehoord. Eindeloos praten - en toch niks doen - is iets voor grote mensen.


Goed, dan let ik maar weer op, dat er niemand het land op sluipt ... 
... wie kun je deze dagen nog vertrouwen ?

En ja, binnenkort de volgende Groentenhofstrip van Marijke. Leuk, ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen: