Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zaterdag 15 juni 2013

voortgang wk 23 en 24 (2013)

Verleden week een meikever in de Kapucijners (verderop leest en ziet u meer ...).

Deze week - donderdag - na één groeizame dag, storm. Een paal waaraan het rijsgaas voor de doperwten gespannen is, brak af. Ach, je blijft bezig.


Houtje touwtje, Eerste Vroege Mei gestut.

Deze houtje touwtje oplossing houdt het zeker een maand uit, en dat is voldoende. Tuinbonen en erwten zijn er maar kort.

Verleden week een meikever in de Blauwschokkers. Herinnerde me aan vroeger toen ik acht was en we op het platte land kwamen wonen. Vijf jaar later waren de kevers verdwenen.

En mooi, vers licht groen ...


Meikever tussen bladeren van kapucijners.

Een paar uur later keek ik nog eens. De kever zat er nog en had flink van het blad gegeten.

Pas gisteren op de fiets naar huis viel het kwartje. 's Middags had ik samen met Paul de koolplanten beschermd met een net. Twee dagen eerder hadden we ze uitgeplant. Nu was er al sprake van vraat. Zou het soms kunnen dat meikevers de boosdoeners zijn?

En ja, omdat ik geen bestrijdingsmiddelen gebruik en de bodem niet zwaar mechanisch bewerk wordt, krijgen de engerlingen alle kans ... Nou ja, tot nog toe is de vraatschade minder dan vorig jaar ... Dit jaar is er wel meer gespit. Of is het de kou? Zucht ... ?! 

Geen opmerkingen: