Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 6 april 2014

begin april 2014

Een beetje regen. Er was meer beloofd. Het motorpompje ging zonder horten en stoten aan de slag. Omdat de hoofdslang gescheurd is, moet ik nu toch maar eens een nieuw 'beregeningssysteem' aanschaffen. Klinkt heel duur, dat is het ook.

Akkers bewerken, spitvork.


De natte, zanderige grond op de Groentenhof is koud en klinkt snel in. Vandaar dat spitten belangrijk is, zorgt voor lucht en brengt warmte in de grond.

Wanneer de teeltaarde op orde is - een laag van zeker 30 cm - zal er niet meer gespit hoeven te worden. Nee, zo ver is het nog lang niet.

Appel- of perenboompje? 

Geen idee! Het boompje zes jaar geleden als een sprietje gepland. Hoe ik er aan gekomen ben, weet ik niet. Het zal een 'wild' soort, een zaailing zijn. Hoe dan ook: boompje bloeit vrolijk.

De voortgang, het zaaiplan ligt op schema. Dat komt door het verrukkelijke weer. De eerste radijzen uit de tunnel geoogst. Wat wilt u nog meer? Ik zou het niet weten.

En de knoflook, Vallelado, uitgeplant op 3 oktober 2013.

In oktober als tenen in de grond gestopt, de foto is van donderdag 3 april. Precies een half jaar later ... Ja, de knoflook houdt me bezig. Er worden al stengels geoogst. Een fris groene knoflook smaak ... hmmm ... wanneer iedereen het eet, ruikt er niemand iets ...

Geen opmerkingen: