Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

vrijdag 18 april 2014

Maartens Moestuin

Kijkt u ook naar het tv programma 'Maartens Moestuin'? Ik wel. Tjonge, wat een aandacht voor een beetje literair keuvelen in de tuin.


Op de Groentenhof, nog steeds geen idee ... appel, peer, of wild ... ?

Kritiek durf ik niet te leveren. Tegenwoordig wordt dat meteen als afgunst bestempeld. In dit geval klopt dat wel.

Een verademing: Maarten 't Hart hangt niet de leraar of tuingoeroe uit. Daar zijn er al zo veel van. Aandoenlijk, hoe hij zijn maaltijd bij elkaar scharrelt, en de opmerking: " ...van wassen worden groenten alleen maar nat".
Ik gebruik een slacentrifuge, vijf euro. Is wel handig, te meer daar ik volgens hem op smakeloze zandgrond teel. Zand knarst tussen de tanden.


Sloot langs de Groentenhof, meerkoeten hebben een nest; dominant stel.

Tot nog toe blijft de manier waarop Maarten teelt onbesproken. Het lijkt alsof er een beetje aan gerommeld wordt. Misschien is dat ook de bedoeling: vrijheid blijheid? Het stigma over biologisch tuinieren wordt er wel door bevestigd.

Een biologische tuin ligt er nooit chemisch gereinigd bij. Een verzorgde biologische tuin is evengoed een toonbeeld van orde. De cyclus van de seizoenen is er altijd zichtbaar.
Maartens Moestuin kijk ik met plezier. Leuke, langzame serie ... een half uurtje is zo om ...

Geen opmerkingen: