Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 21 september 2014

hooien en oogsten

Waar ik dit nu weer aan te danken heb? Zomer, geen nazomer, maar zomer.


Radijs uit Italiƫ (het zaad had Paul meegenomen). De knollen zijn wat pittiger.


Vrachten hooi zijn er gestort. Eigenlijk is het gewoon mest. In de wijde omtrek is biologische stalmest nergens voor handen. Hooi van Duivenvoorde.


Hier tel ik 6 hooiheuvels; her en der zijn er nog 5 vrachten gestort.

Wanneer ik niet zo veel hooi zou krijgen, zou ik minder intensief telen. Ieder jaar zou ik een akker moeten reserveren waarop uitsluitend groenbemesters gezaaid worden.

Vrijdagmorgen: Ja, oogsten vind ik prachtig; 
witte kool (Langedijker Bewaar), prei (herfstreuzen), 
aardappelen (Raja) en zomerwortelen (Nantes 2).
Daarna bestellingen klaarmaken

Sinds twee jaar weer prei geoogst. En de wortelen: "ik heb nog nooit zo'n geweldige oogst gehad!". De wortelen uit Leidschendam zijn de smakelijkste van de streek. Dat hebben oude tuinders mij zelf verteld, en die kunnen het weten..

Het weer is vandaag veranderd. Herfst is dichtbij, welkom, zo gaat tijd voort ... volgend jaar wellicht een volgende ronde ... en opnieuw zomer ... niets is vanzelfsprekend.

Geen opmerkingen: