Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 11 oktober 2015

2015 reuze pompoen en nestkast

Pompoen, de grootste ooit op de Groentenhof weegt 2,2 kilo. Volgens zaadleverancier en veredelingsbedrijf de Bolster weegt een Solor/Fictor pompoen gemiddeld 1,1 kilo.

De vrucht lag onder de snijbonen. De rank was het bed in gekropen.


Hier draag ik de vrucht op handen, een mooi exemplaar.
(foto Maarten Bouten)


Afgelopen winter, tot in het voorjaar, bad er regelmatig een torenvalk boven de Groentenhof. Muizen genoeg. Zelf ben ik er nu bijna zeker van dat het vooral om de woelrat gaat. De biotoop klopt precies. En er liep er deze week eentje op het pad langs de composthopen.


Aapje in boom hangt nestkast op. De kast hebben we opgehesen.

De torenvalk verrichtte nuttig werk. Een nestkast is zijn beloning. Naast een bekwaam tuinier blijkt Paul ook een bekwaam timmerman. Meer nestkastjes volgen ....


Wat een riant uitzicht op het oosten. Een beetje torenvalk aarzelt niet ...

De sparren links groeien uit de kluiten. Langzamerhand vat ik het plan op de bomen volgend jaar te kappen. Ik ben voor herbeplanting, maar of het weer sparren worden, betwijfel ik.

Zaterdagnamiddag heb ik de gordijnen nog opgehangen, een echte huisman. Bijna dagelijks maak ik bedden op.


Er is vorst aan de grond voorspeld. Ik laat het er dus niet op aankomen.

Komende winter gaan we de schuur renoveren. Het schuurdeel wordt verkleind, Het overkapte deel wordt daardoor aanzienlijk groter. Veel handiger voor klussen en drogen van bollen, sjalotten, uien en knoflook.

Geen opmerkingen: