Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 22 november 2015

2015, jaar van de bodem (1)

Alles draait om het bodemleven. Het jaar is al weer bijna om. Sinds 2007 viert op de Groentenhof de bodem elk jaar haar verjaardag. De eerste twee jaar dacht ik nog dat biologisch telen een fluitje van een cent was.


Compostplaats is op orde: half november zijn de composthopen omgezet.

De bestrijdingsmiddelen en kunstmestgrepen van mijn voorganger waren nog niet uitgewerkt. Het derde jaar was een dieptepunt. Pas de laatste vier jaar neemt de vruchtbaarheid van de teeltaarde toe. Ik merk het aan groei en weerbaarheid van de gewassen.

Ook heb ik geleerd anders tegen onkruid aan te kijken. Het begrip 'dynamic accumulators' krijgt bijna mystieke betekenis. Dynamic accumulators zijn planten die bovengemiddeld een bepaald element of meerdere elementen verzamelen.
De verzamelde elementen worden in een organische verbinding vastgelegd. Na compostering zijn de elementen vaak juist door de organische verbinding opneembaar voor het volggewas.


Dynamic accumulators, een sprookje?
Niet volgens tuinkabouter Gradus; want hij ziet, waar ik niet zien kan.

Een paar sprekende voorbeelden:
  • Smeerwortel (Symphytum) is een topper, Silicium (Si), Stikstof (N), Magnesium (Mg), Calicium (Ca), Kali (K) en ijzer (Fe). 
  • Heermoes (Equisetum species) mag er ook zijn, met Silicium (Si), Magnesium (Mg), Calcium (Ca), ijzer (Fe) en Kobalt (Co). 
  • En ook Ridderzuring (Rumex obtusifolius), Calicium (Ca), Kali (K), Fosfor (P) en ijzer (Fe).
Dit inzicht verandert onkruiden in een verzameling nuttige planten. De planten dragen bij aan de vitaliteit van de bodem. Inmiddels telt de dynamicaccum-lijst circa 70 planten. Er staan ook een paar bomen bij.

Composteren, mooi werk. In de professionele teelt niet haalbaar. Tijd is geld. Jammer.


Herfstbladeren op het pad langs de compostplaats. 

Groenbemesters worden in de biologische akker- en tuinbouw steeds vaker toegepast. Dit jaar experimenteren we op de Groentenhof met Japanse haver en winterrogge. Groen onderploegen geeft het hoogste stikstof (N) rendement.

Maar een standaard tweewielig trekkertje blijkt heel veel kroppen sla te kosten. Lijkt me wel reuze handig op de Groentenhof. Ik zal eens met tuinkabouter Gradus overleggen. Hij zal mijn ambities relativeren, tot de juiste proporties terugbrengen. En misschien geeft hij bovendien nog goede raad?

Geen opmerkingen: