Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 6 november 2016

2016 herfst

Het seizoen loopt ten einde. Tuin verstilt. Zo sprankelend de lente, zo ingetogen de herfst, totdat het stormt en guur wordt. Seizoenen herhalen zich, maar er is geen seizoen hetzelfde, elke zomer is weer anders.

Herfstplaatje, met haksel tafel. Kabouter Nardus wandelt door het tafereel.
Snoeihout wordt meteen gehakseld. Dat composteert snel.

Dit jaar worden de teeltbedden met een dikke laag hooi afgedekt. Er is genoeg. Maarten helpt mee.

Om elke baal zit circa 45 meter touw gewikkeld. 
Het touw wordt volgend jaar hergebruikt; we maken er bosjes van ... 

Nadat het touw verwijderd is, kan de baal los geplukt worden. Soms ruik ik een ontsmettingslucht. De temperatuur in de baal kan wel opgelopen zijn tot 60 graden. Het hooi is nog steeds handwarm.

 Daarna wordt het hooi over de bedden verdeeld. Jack houdt wacht.

Verleden jaar, midden november, begon de verbouwing van de schuur. En Scruffy was er nog. Ja, ik snuffel een beetje in het archief.

Jack, onder het hooi zitten muizen, interessant. 
En langszij de geknipte beukenhaag.

O, wat was Scruffy oud in vergelijking met Jack. Door Jack komen alle leuke herinneringen aan Scruffy weer boven. Jack is ook gek op zwemmen.

Wilde sierappel op de tuin. 

Volgend jaar mei ben ik tien jaar bezig op de Groentenhof. Blijkbaar had ik er niet zo veel vertrouwen in, anders had ik toen wel een paar vruchtbomen geplant.

Zin in bijzondere verhalen? Lees dan op mijn blog schrijfvlijt'nieuwe kijk op religie, 1', deel 2, en 3. Lees ook achtergrond en toelichting, de serie wordt vervolgd ... enne het zijn maar verhalen ...

Geen opmerkingen: