Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

woensdag 26 oktober 2011

knoflook

De tijd om najaarsknoflook (Vallelado) uit te planten. Ook de teler ontvangt de knoflook als bollen, er moet dus 'gepeld' worden, de tenen van de bol breken.

E17, afgerond 35 meter Vallelado (circa 350 tenen); ik kwam er te kort, en heb toen nog wat zelfgeteelde bollen gepeld . . . ja, dat kan . . .
. . . keurig in de rij, drie maal . . .

Vanwege de vruchtwisseling en de eis dat de knoflook iedere zonnestraal nodig heeft, heb ik aanzienlijk minder ingekocht dan verleden jaar.

Dit jaar een pracht oogst. De oogst herinner ik me. Onderaan is een foto toegevoegd ...


Carel Bouma adviseert om de knoflook op ruggen te zetten. De winters kunnen langdurig nat zijn, daar heeft knoflook hekel aan. De Groentenhof ligt laag. Zoals u ziet volg ik zijn advies dan ook op.

Knoflook houdt van een goed doorlatende, humeuze (zand)grond. De tenen worden een paar centimeter onder het maaiveld gestoken. Na het tenen steken - om plusminus 10 cm - de voor aan harken en vervolgens druk ik de grond een beetje aan met de bolle kant van de hark.

Samen knoflook uitplanten; Scruffs inspecteert altijd of de rijen rechttoe-rechtaan lopen  . . .
. . . vrijdag, 21 oktober . . . ziezo, alles oké; de knoflooktenen zijn uitgeplant . . .

De tenen gaan nu eerst wortelen, pas daarna komt het groen boven de grond. Dat kan weken duren. Ik zal het u wel laten zien, wanneer ze zover zijn.

 ... zomer, dinsdag 5 juli, knoflook hangt en droogt ...
...een deel van de oogst van 2011 . . .

Geen opmerkingen: