Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 26 februari 2012

voortgang week 7 en 8 (2012)

Op de tuin - buiten - voel ik zacht, voorjaar, erotisch (bijna) . . .

Volgende week start het zaaiseizoen 2012. Eerst in de tunnels en vanaf begin maart ook buiten. In week 10 komt het pootgoed binnen, zoals aardappelen, sjalotten en uien.

Nu is het de tijd om het rijshout voor de peulvruchten overeind te zetten. Dit soort voorbereidingen scheelt straks veel werk. Dan moet er gewied worden.

Akker B, rijsgaas voor de peulvruchten, erwten en capucijners.

In juni viert de Groentenhof het eerste lustrum. De omschakeling van teeltaarde naar biologische teeltaarde duurt drie tot vijf jaar. Vooral het tweede en derde jaar zijn moeilijk. Dat is mijn ervaring. Het aanwezige gif is zo ongeveer uitgewerkt en van een biologisch evenwicht is nog geen sprake. 

Nu heb ik er alle vertrouwen in. Het ziet er goed uit. Gisteren keek ik eens onder het oude gras (hooi). Allerlei diertjes waren al druk doende en ik zag prachtige regenwormen. En u weet nog wat die Franse boer over regenwormen gezegd heeft. 


Akker G, 06 en 08; Helda en Neckarkonigin, stokken zetten.

Afgelopen donderdag de staken voor de stokbonen gezet. Dit type sperzieboon is een slingerplant en slingert zich langs stokken of touw omhoog. Dat geldt ook voor snijbonen. Er zijn tegenwoordig ook snijboonrassen die laag blijven. Voor een kleine moestuin is dat heel geschikt.

2 opmerkingen:

David-Jan Romijn zei

Beste Hans,
wederom leuk om je wekelijkse voortgang te lezen.
Een vraagje over je aardappels waarvan je er veel gaat poten.
Wat doe je tegen phytophthora?
De achtergrond van mijn vraag is dat ik dit jaar voor het eerst een moestuin heb en die ziekte graag voor wil zijn.
mvg David-Jan Romijn Voorhout

Hans Spitzers zei

Beste David-Jan,

Dank voor je reactie.
Ik zal wat tips mailen.

Vriendelijke groet,
Hans Spitzers