Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zaterdag 21 april 2012

voortgang week 16 (2012)

Verdorie deze week heeft m'n cameraatje het begeven; @#%%$@@##, en zo.

Hoewel het kiemen van de groenten uitermate traag verloopt en de Frieslander (aardappel) 'teruggevroren' is - boontje komt om zijn loontje - had ik u toch graag één en ander willen laten zien.

Het blijft altijd oppassen. Half maart aardappelen poten is riskant. Enfin, je hebt dan verleden jaar vers in het geheugen. Toen kon alles een maand eerder de grond in (dat eindigde in grote droogte, weet u nog wel?).

Bovendien ligt de Groentenhof aan de kust. Nu blijkt dat de temperatuur in de Duivenvoordse polder flink onderuit kan gaan. Iets om toch eens te onthouden. Want weten deed ik dat al.

De zomerwortelen in de kweektunnel staan er heel mooi op. De groei zit erin; geldt evenzo voor de bietjes - de Egyptische Platronde -.

'Zomerwortelen telen; alles op een rij'. Een bericht is in de maak (daar horen dus wel foto's bij).

Een bericht over winterwortelen volgt eind mei.
Waarom eind mei? Omdat winterwortelen half/eind mei gezaaid worden.

Eergisteren een gekraagde roodstaart gezien, het vrouwtje (ben ik gek op). Leuk, weer een vliegenvanger erbij.

Het motorpompje is getest en weer bedrijfsklaar. Laat het nu maar zomer worden.

Ook onderzoek gedaan naar een passend sproeisyteem. Ik denk dat de oplossing gevonden is. Nu de gegevens nog uitwerken, en vervolgens kopen. Op dat laatste - geld uitgeven - ben ik niet zo gesteld.

Misschien wacht ik totdat het weer echt droog wordt? Ondernemertje spelen is lastig . . . wat zou u doen?

1 opmerking:

David-Jan zei

Beste Hans,
wat zou u doen.....
Die vraag kan je niet onbeantwoord laten. Ondernemen is risico nemen, daar heb jij ervaring mee (zie hetgeen je schrijft over de Frieslanders) gewogen risico.
Ondernemen is ook investeren in apparatuur en in je klanten: aangezien je er vele jaren mee kunt doen lijkt mij deze investering de moeite waard (ik realiseer me dat ik het te investeren bedrag niet weet). Vroeg of laat betaalt het zich terug. Succes met de afweging,
mvg David-Jan