Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 6 oktober 2013

hooi 2013

Hoera, eind augustus werd het hooi weer binnen gebracht. Mijn dank is groot! Hooi van het landgoed Duivenvoorde.

Op een oude strandwal - duinzand, de 'oer'grond van de Groentenhof - kun je niet genoeg organisch materiaal opbrengen. Het zand slurpt de compost op. Een dikke laag uitgebalanceerde teeltaarde is mijn streven.


H(o)oibergen op de Groentenhof. 

Geduld, geduld uitoefenen, een tuin bouw je op, daar gaan jaren over heen. Geduld is niet meer van deze tijd. Ja, daar weet ik alles van. Maar geduld is en blijft een schone zaak. De aarde, de teeltaarde forceer ik niet. Er zal natuurlijk evenwicht ontstaan.

Tegenwoordig meng ik oud gras naar hartenlust door de aardappelbedden. De afgelopen jaren ontdekte ik dat aardappelen het heerlijk vinden om in oud gras te wortelen. Komt dat even mooi uit!


Aardappelplant op composthoop (foto, dinsdag 3 september).

Wat is er nu zo bijzonder aan deze pieperplant op de composthoop? Je zou zeggen als een plant niet op de composthoop groeit, dan groeit hij nergens. 

Bijzonder is dat de hoop bestaat uit snoeihout, afgedekt met een laag hooi. De aardappelplant wortelt dus alleen in oud gras. U ziet hoe gezond de pieper erbij staat. 

De knollen waren gaaf, wel klein. De compostplaats ligt 's middags in de schaduw; ik weet ook niet wanneer en hoe de aardappelplant er terecht gekomen is ... het was al augustus toen ik de plant opmerkte.

Klik hier voor toegang tot het hooiverhaal van 2011.

Geen opmerkingen: