Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 21 december 2020

2020 Kerst, geloven en denken

Het is al weer drie jaar geleden dat ik een 'kerstpreek' schreef op deze blog. Maar voordat ik van wal steek: kerstfeest thuis.

Hmm, plaatjes kijken ... onder de kerstboom.
Iedereen is er al:
drie koningen, herder en schaap,
engel
Jozef en Maria
baby'tje Jezus
(stal staat er volgend jaar).

Ingetogen deze keer, dat is het woord. Het leven ruimte geven. Met ons huidige bewustzijn zouden we mogelijk meer innerlijke rust en bevrediging vinden wanneer wij ons denken als een spiritueel gereedschap leren beschouwen. De innerlijke geruststelling, bevrediging, die onze voorouders gedurende de afgelopen eeuwen uit het geloof genoten, kunnen wij nu door het denken genieten.

Kerstboom in al haar glorie,
met zeven kaarsjes
(ik zet een emmertje water klaar).

Hoewel niet minder urgent, deze keer geen tirade over dierenleed, zoals in Kerst 2017. Met miljarden mensen op aarde is dat water naar de zee dragen. Ik vind het al lastig genoeg om zelf te doen wat ik kan. Hoe zal ik de ander dan de maat nemen? 

Onze grote opdracht wordt leren denken zonder dwingende motieven. Dwingende motieven dienen al snel het eigenbelang of streven naar economisch gewin. Het denken wordt eenvormig gebruikt. Het materialisme staat centraal. Deze toepassing van het denken draagt niet bij aan het welzijn van de wereld.

Kerst- en sneeuwmannekes zijn in de boom geklommen.

Denken zonder dwingende motieven is uitdagender. Het vraagt oefening. Maar er is geen goeroe of leermeester nodig. Wij kunnen ons zelf verdiepen in het denken. En hoe het denken werkt. Nadenken over denken levert bijzondere ervaringen op. Die even reƫel zijn als het waarnemen van zon, zee en duinen, of de ervaring van een uur in de file staan op een door God verlaten snelweg.

Ook een kleine kerstbijeenkomst op tafel.

Het denken openbaart zich in het bewustzijn. Het denken is een orgaan dat de geestelijke wereld ontsluit en de daarin besloten kennis openbaart. Zoals mijn nieren werken zonder dat ik er zelf iets aan hoef te doen, zo werkt ook het denken. Het enige wat ik doe is tijd nemen om het denken vorm te geven.

Bij ons was het vroeger thuis gebruik om noten, sinaasappelen, mandarijnen en grote dennenappels onder de kerstboom te leggen.
Wat eetbaar was, werd opgegeten.
De vruchten waren er voor neergelegd. 

En verder gaat het goed met mij. 
Ik wens u een zalig kerstfeest toe en het allerbeste in 2021!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wat zijn die rare lappen die daar hangen groenteboer??uw interlockjes die gescheurd uit de was kwamen? of de poetslappen van de werkster? en werkt uw orgaan ook zonder dat u er over hoeft na te denken? of zijn er dwingende motieven? lijkt me een bijzondere kerst-ervaring! kusjes Mineke

Project365 zei

Namens Theo & mij Fijne Kerstdagen & een Gezond 2021!

Groetjes
Atty & Theo