Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

donderdag 24 mei 2012

aardappelen en peulvruchten telen

De piepers jassen zichzelf. Beter gezegd: ze zetten er flink de sokken in.
Nieuwe aardappelen!
Ik kijk er naar uit. U ook.
De vraag: "Wanneer?", heb ik deze week al vaak beantwoord.

Op de voorgrond Frieslander, die kunnen over vier weken zover zijn . . . !?
Kom op moet kunnen !  (Wat een weer; foto van 23 mei).

Zie ook aardappelen (2)

De ruggen zijn nu op hoogte ( 2 x aangeaard); misschien nog een keer wat onkruid verwijderen en dan laat ik ze gaan. Totdat ze panklaar zijn natuurlijk. Dat begrijpt u.


Het opbinden van doperwten (Eerste vroeg Mei), kapucijners (Blauwschokkers) en de peulen (Hendriks) lukt niet meer met een paar touwtjes in de week.
Ze groeien nu heel snel, en dan moet je er - zoals gezegd - op tijd bij zijn (zie peulvruchten telen).

Het komt misschien omdat ik jonge doperwten zo lekker vind, 
maar die planten zijn ook wonderschoon . . . toch?

1 opmerking:

David-Jan zei

Beste Hans,
wederom prachtige foto's van de mooie planten.
Het is voor mij leuk om te vergelijken: mijn tuintje in Voorhout op de klei en jij in Voorschoten op het ....?
Vraag: heb jij veenmollen? en zo ja: hoe ga je daarmee om?
Groet david-Jan