Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 20 november 2022

2022 Einde seizoen

Het seizoen 2022 loopt af. Ook op vrijdag 4 november werd wesp weer wakker door het warme herfstweer. De wesp slaapt in de schuur, en zit op de foto hieronder te suffen op een theedoek. Jack kreeg de zenuwen van de wesp. Hij is afgelopen zomer een paar keer in zijn bek gestoken. Maar hij blijft naar wespen happen. Het steeds weer uitvliegen van de wesp dit najaar zegt wel iets over de temperatuur. De lange duur van het aangename herfstweer heb ik op de tuin niet eerder meegemaakt. Zelf krijg ik trouwens steeds meer waardering voor wespen nu ik hun cyclus en gewoonten ken. Ik laat ze zoveel mogelijk om me heen zoemen; en als ze te dichtbij komen, zwaai ik behoedzaam met m'n armen.
En ik dacht dat wesp het loodje zou leggen,
maar een half uur later was zij toch verdwenen ...
bij dieren zitten al hun taken keivast in gebakken.
Het toepassen van groenbemesters is lastiger dan je zou denken. Het gaat om de combinatie van groenbemester en volggewas. Heeft de groenbemester een eigenschap die het volggewas helpt? De combinatie wordt heel mooi wanneer het zaaien van het volggewas omstreeks de bloei van de groenbemester gepland staat. Vervolgens is het de vraag: het loof door de aarde werken of afvoeren naar de composthoop? 
Maaien voordat de groenbemester in het zaad schiet, heeft een praktische reden. Veel groenbemesters zaaien zich prima uit. En dat is lastig, omdat groenbemesters vaak sterke en groeizame gewassen zijn. De groenten kunnen de concurrentie niet aan; de groenbemester gedraagt zich als onkruid.
Om slemp tegen te gaan is op deze bedden winterrogge gezaaid.
En zo wil je het graag zien: de winterrogge sluit het bed, bedekt de bodem.
De winterrogge is begin september gezaaid,
Een kilo zaad verdeeld over 8 bedden (totaal 368 meter winterrogge).
Een andere toepassing van groenbemesters is beschermen van de teeltaarde tegen weersinvloeden. De zanderige teeltaarde van de Groentenhof slaat snel dicht door regen en, of veel wind. In de bodemkunde wordt dit verschijnsel slemp genoemd; de teeltaarde is slempgevoelig.
Bladrammenas, gezaaid eind augustus; dient ook om slemp te voorkomen.
Maar dit gewas wortelt dieper dan gemiddeld. Het gewas brengt door de diepe worteling  mineralen naar boven. En wanneer de wortels afsterven, komt er diep in de grond organisch materiaal beschikbaar. Het bodemleven verteert de dode wortels, en op die manier zorgen de wortelkanalen tenslotte ook voor een betere beluchting.
Kortom, Bladrammenas is een fors en functioneel gewas! Het gewas zorgt voor veel organisch materiaal boven en in de grond.
In de praktijk: halve kilo zaad verdeeld over 8 bedden (totale zaailengte 368 meter).
Vanwege de ontmoeting met deze paarse smeerwortel liep ik terug naar de schuur om m'n telefoon te pakken voor een foto. Want toen ik intens naar de plant keek, en ondanks het trieste najaarsweer, kreeg ik een bijzondere ervaring. Lees mijn ervaring op de blog Nieuwe kijk op religies, in het artikel Zoveel hoofden, zoveel zinnen
Paarse smeerwortel (Symphytum Officinale) behoort ook tot de groep Dynamic accumulators: deze planten leggen meer dan gemiddeld één of meerdere elementen vast in een organische verbinding. De elementen komen later weer beschikbaar voor het volggewas. Smeerwortel legt boven gemiddeld de elementen Si (silicium), N (stikstof), Mg (magnesium), Ca (calcium), K (kali) en Fe (ijzer) vast.
Een plant zoals bijvoorbeeld ridderzuring wordt in de land- en tuinbouw volop bestreden, terwijl ik merk dat het wortelgestel vlak onder de grond een uitstekende biotoop vormt voor regenwormen. Bovendien is ridderzuring een Dynamic accumulator, de elementen: Ca, K, P (fosfor) en Fe worden bovengemiddeld verzameld. Beide planten groeien tegenwoordig veelvuldig op de Groentenhof, en dat doet me goed!
De schuur is van groot belang op de tuin. Vandaar dat ik de schuur Carbozwart gebeitst heb; niet bepaald milieu vriendelijk. Maar vergelijkbare wat duurzamere producten zijn kwalitatief minder en veel duurder. Met deze beits kan de schuur er weer 6 jaar tegen. 
Er is een ander probleem dat meer zorgen geeft. Het oude deel van het dak, het deel van voor de renovatie in 2015/2016, is gemaakt van asbest golfplaten. In 2024 is de toepassing van asbest wettelijk niet meer toegestaan. Op overtreding volgt een boete, en het asbest dient door een speciaal daarvoor bevoegd bedrijf te worden afgevoerd. Dat wordt een prijsknaller en die wil ik niet hebben!
Via een brief zocht ik contact met de Stichting Duivenvoorde (verhuurder) met de vraag, of ze me willen helpen het dak nog voor 2024 te vernieuwen; nog geen reactie ontvangen.

Geen opmerkingen: