Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 29 augustus 2022

2022 Boerenprotest, 'het Koninkrijk der Hemelen' toegelicht.

"Het Koninkrijk der Hemelen" dat ik in mijn vorige bericht schets is geen luchtspiegeling, of andersoortige, weke fantasie. Het gaat erom welk doel wij als maatschappij voor ogen hebben. Het daarover eens worden zal niet meevallen. Bindende factoren verdwijnen, bijvoorbeeld de invloed van het christendom dooft snel uit. Eén kern van de christelijke grondslag is bijvoorbeeld dat een christen in de praktijk van elke dag ieder ander mens hoog acht. Een godsdienst zoals de islam brengt niets nieuws. Integendeel, de islam grijpt terug naar de tijd van het Oude Testament. Op die manier zijn we terug bij af. Want in deze tijdspanne zal een mens leren zelf verantwoordelijkheid te nemen en ongehoorzaam te zijn wanneer opgelegde waarheden en wetten indruisen tegen de eigen, individuele moraliteit. Ieder mens kan over zijn handelen nadenken en zijn handelen beoordelen.
Stilleven: mijn hemel op aarde.
Maar wat een zwaarwichtige uiteenzettingen op een blog van een eenvoudige hobbytuinderij. Vreemd is het ook op deze blog te melden dat sinds mijn jeugd het begrip rentemeesterschap in de christelijke betekenis tot me doordringt; en nu ik de Groentenhof bestier begrijp ik bovendien de praktijk. Een daas sla ik op voorhand dood, ik aarzel geen moment. Toch is het een manier van leven en laten leven. In de zin dat je ook niet te voorzichtig met je eigen leven hoeft te zijn, zeker niet roekeloos maar vooral ook niet krampachtig. Het aardeleven in mijn lichaam is hoe dan ook eindig.
Schutting van snoeihout,
zo ongeveer had ik het afgelopen winter voor ogen.
Haagwinde bloeit.
Mensen die vrij durven nadenken, zonder dwingend motief, zoals winstbejag, ontdekken een geheel nieuwe samenhang, namelijk de onuitsprekelijke samenhang die het aardeleven borgt. Een samenhang die wanneer je goed nadenkt het verstand altijd te boven lijkt te gaan. Een samenhang die mij als mens vanzelfsprekend bescheiden maakt. Een samenhang die wetenschappelijke betekenis heeft, maar evengoed ervaren kan worden als een wonder.
Bijzondere beestjes op de tuin:
Rupsje Nooit Genoeg?
Nee, dit rupsje wordt de meriansborstel genoemd en ontpopt zich tot een nachtvlinder.
Beestjes op de tuin leven allemaal hun leven, en dat maakt dat ik me er steeds meer thuis voel. Ik zou op de tuin willen gaan wonen. Mens en dier hebben een ziel gemeen (soms een kleine ziel). Mensen kunnen vrij over het leven nadenken. Het maakt het er meestal niet eenvoudiger op, bijzonder is het wel. Denken is de moeite waard.
Steeds meer onderzoekers (natuurkundigen, biologen en astronomen) trekken de conclusie dat het leven op aarde een feit is maar evengoed onvoorspelbaar was. Voor ons leven op aarde moest alles tot in de kleinste details kloppen. Een vrij denkend mens kan daaraan met zijn leven bijdragen: dat alles blijft kloppen, er verder toekomst geweven wordt, en er wellicht nieuwe mogelijkheden in het verschiet liggen?

Lees in het boekje Fragmenten dat ik ooit, toen ik klein was, een diertje was!? Het boekje is nog steeds te koop.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar hoe zit het dan met het tere,in de knop gesmoorde, zieltje van die daas?

Hans Spitzers zei

Beste Anoniem ja, een terechte vraag. Ik weet ook niet hoe het zit met het zieltje van de daas. Want op mijn beurt begrijp ik ook niet waarom mensen zo lyrisch over de natuur kunnen zijn? Ze vinden er rust zeggen ze? Het is een cliché: maar in de natuur is het een kwestie van eten of gegeten worden. M'n eerste reactie is 'pets'! En er is altijd een kans dat de daas op tijd weg is. Er over nadenken komt later pas ...