Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 7 augustus 2011

voortgang week 31

Misschien al wel twee jaar geleden las ik in een brochure van de Warmonderhof, dat je wel uit het goede hout gesneden moet zijn om in de biologisch dynamische land- en tuinbouw aan de slag te willen. Kortom, het komt erop neer dat je over een flink incasseringsvermogen moet beschikken. En voor het snelle geld hoef je het ook niet te doen.

Tjonge, eerst de droogte en hazen. Toen de storm (afgelopen donderdag drie weken geleden) en nu worden alle koolsoorten afgevreten. En wie dat doen? Ik weet het niet. De Groentenhof, een keiharde leerschool, en dat is het.

Maar zoals altijd is er een andere kant. De vlinders, kikkers, padden, veldmuizen, spitsmuizen (in composthoop), ontelbare insecten (torretjes, sprinkhanen, spinnetjes, kevertjes) en toch ook wel die mooie hazenbeesten. Hoewel ik het land nu omhein. Een deel van de houtwal mogen ze als dekking blijven gebruiken.

Al met al een voorrecht om op de Groentenhof te werken. En als ik dan dit stukje over 'weldoordachte landbouw' lees, dan snap ik weer helemaal waarmee ik bezig ben.

Eind van de middag, een verzameling gereedschap tegen de schuur ...
... opruimen, naar huis en morgen verder. Mijn dank is groot !

En leuk dat u de blog leest !

Geen opmerkingen: