Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

woensdag 26 september 2018

2018 impressie (7)

Buiten herfst, met mijn impressies zit ik nog in de zomer. Wat een jaargetijde en wat een groen, en wat een sperziebonen, in juli.
Voor het eerst dit jaar was de oogst te groot:
niet alle bonen geplukt.



Het is even geleden, dat Jack op de blog stond. We gaan altijd samen naar de tuin. Een rakker, maar een lieve rakker. Soms dring ik een beetje aan, dan luistert hij wel. En soms herinner ik hem er aan, dat hij een baasje heeft. Dat is al.
Verder gaat Jack zijn gang; 
zijn kuilengraafproject probeer ik te ontmoedigen;
hij is vaak in mijn buurt ...
En wanneer ik naar de pompoenakker kijk, denk ik aan de nijvere kipsels. De vos verschalkte ze. Is het toeval dat de planten er zo florissant bij staan? Nee, kipsels deden hun uiterste best. Zij hielden de akker schoon en poepten erop. De pompoenplanten groeien als kool; dat komt natuurlijk mede door het heerlijke, warme zomerweer ...
Kruipende pompoen ranken sluiten zich;
onkruid krijgt minder kans
Ja, het jaar van de peulvruchten. Het lukte niet om alle snijbonen te verkopen. Dat is wel jammer. Ik kwam er ook niet toe om steeds een bord aan de weg te zetten. Het vraagt allemaal tijd. 
Zomerlicht hangt lang tussen de bladeren,
snijbonen vormen zich.
Tweede helft van augustus: eerste pompoenen geoogst. 
Pompoenen in kratten (foto Patricia).
Deze week zijn de laatste binnen gehaald. Ook wordt er deze week, of volgende week, voor de laatste keer gezaaid. De koude bak is nog leeg. Seizoen 2018 begint aan haar finale ... 

Geen opmerkingen: