Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

vrijdag 21 mei 2021

Lente 2021 1

Ook al komen er wellicht geen peren van, dan was er wel de pracht en praal van bloesem. Ik las online dat het wel twaalf jaar kan duren voordat de boom vrucht draagt. Vroeger stond er in de tuin bij het houtenhuis een Clapp's, een volgroeide hoogstam. Heerlijke handpeer, dat wel. Nog tien jaar te gaan, dat is wel heel lang. Maar verleden jaar oogstte ik reeds een peer. Op internet gaan veel verhalen rond.
Clapp's handpeer, tweede jaar.
Maar is het lente? De afgelopen vijf jaar was de lente heet en vooral droog. Begin april leek het weer die kant op te gaan: schraal en koud. Geen zaaisel kiemde.  Op de foto hieronder is het goed te zien. De akker ziet er kaal en stoffig uit. 
Boven tuinbonen, 
voorgrond spinazie
en op het deel waar Jack ligt zijn dit jaar pompoenen gepland.
Daarachter torent haan Witte Hannes boven de kipsels uit. Een hard werkend clubje. Nog elke keer wanneer ik het land op loop, ben ik benieuwd of ze allemaal present zijn. De laatste maanden gaat het goed. Ik zie minder buizerds rond cirkelen. De kassen links achter, grenzend aan de tuin, zijn verwijderd. Er was lawaai en gedoe, misschien is dat de reden?
Tunnels met zomerwortelen,
daarvoor aardbeiplantjes
 en rechts onder knoflook (Flavor).
De verstandhouding met mijn ouders was niet optimaal. Bijzonder vind ik dat ik twintig jaar geleden nooit had kunnen bedenken dat ik nu zo vaak aan hun terug denk. Wij hadden ook een moestuin. Mijn pa begon eind jaren zestig biologisch te tuinieren. Naar mijn idee spraken zij toentertijd in het voorjaar regelmatig van groeizaam weer. Ik ben weleens benieuwd wat zij nu gezegd zouden hebben?
Overzichtsfoto: op de akker met hooi (voorgrond) zijn de aardappelen gepoot;
daarachter links staat de rabarber,
en rechts in de verte voor de tunnels komen peulen en kapucijners op.
Afijn, begin mei sloeg het weer om. Inmiddels is er een plons regenwater gevallen. Maar het is al weken te koud voor de tijd van het jaar; en vandaag en morgen storm. Ik zie nogal wat gewassen verpieteren. Het maakt een beetje somber. Het zal niet direct iets met elkaar te maken hebben. Er lijkt veel onrust op aarde. Elke dag wordt ons uit alle hoeken van de wereld vooral ellende opgediend. En als ik zie hoeveel moeite het kost wat aardappelen uit de grond te krijgen en een paar bosjes raapstelen te oogsten, dan denk ik hoe blijven we allemaal aan het eten op een manier die de aarde aan kan? En hoe haalt een teler er een redelijk inkomen uit? Geen idee!

Het volgende bericht zet de woelvork in het zonnetje!?

1 opmerking:

Anoniem zei

ooo, ik kan niet wachten op de avonturen van de woelvork op het dorre akkertje !