Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 25 mei 2014

midden mei 2014

Hommels werken zich het leplazerus. Zij ervaren het niet zo, dat weet ik zeker, want dat geldt ook voor mij.


Hommels zorgen voor tuinbonen (Ratio) ..


Het viel me de afgelopen jaren op hoe beeldend veel (bijbelse) gezegden, gelijkenissen zijn. Als geen ander weet ik nu wat 'wie wind zaait, zal storm oogsten' betekent. Ik zie het voor me.


Pompoenen met omgekeerde potten. 
De potten beschermen tegen muizen, en misschien houden ze ook warmte vast?

Vandaag had ik tijdens het zaaien een deel overgeslagen. En ik hoorde me tegen mezelf zeggen: "Wie niet zaait, zal ook niet oogsten".

Er is tegenslag. Dat hoort erbij. De Ditta-akker (aardappel) is anderhalve week geleden voor de tweede keer geraakt door nachtvorst. Ja zomaar, twee keer een nacht er tussen door. De akker ligt achterin. Het is er open. Er staan geen bomen omheen.


Aardappel Ditta, schade door nachtvorst. 

Tegen een nachtvorstje kunnen aardappels niet. Zullen ze het nog halen?


Ditta-akker; zielig voor de tuinder ...

Nu ja, maar concentreren op de gewassen die wel gedijen.


Uien (Sturon) en op de voorgrond staan Frieslanders (vroege aardappel), aangeaard. 

Hommels nog een keer ... (alle foto's zijn van donderdag 15 mei) ...


Hommel is druk. Hommels zijn grotere, behaarde bijen. 

Naast het bed tuinbonen was ik sperziebonen aan het leggen. Het bed zong van Hommel zoemen. Daar werd ik stil van ... en het weer was warm. Het leven kan dan even niet mooier zijn.

Geen opmerkingen: