Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

woensdag 5 december 2018

2018 impressie (9)

Een groot overschot snoeihout. Composteren duurt jaren. Eind november, en ik kreeg het koud. Kille oosten wind, vochtig, graad of drie. Oplossing: een groot vuur maken. Genoeg droog hout op voorraad.
Stookplaats: twee betonnen U profielen, in een hoek van 90 graden.
Jack is er niet weg te branden

Nadat een flink vuur is aangelegd, stook je verse twijgen gemakkelijk op. Met de juiste dosering is er weinig rookontwikkeling.
Koude bak: kopse kanten zijn geplaatst en de ramen gelegd.
Ondanks het condens zie je de rijen winterpostelein. Dat wordt ook deze winter genieten. Winterpostelein vind ik erg lekker, fris groen en gemakkelijk telen. Bovendien kan er meerdere keren geoogst worden. En in de koude bak gaat de groei er pas bij lichte vorst uit.
Sfeerprent: prachtig grijs, nevelig weer.
Op de stelling geriefhout, eigen oogst,
palen en paaltjes, stokken en stokjes dienen overal voor op de tuin
Op de achtergrond teeltbedden afgedekt met hooi. Winter brengt rust. Er is nog genoeg te doen. Eindelijk ben ik aan de vossensluis begonnen. Jammer dat ik niet in staat was om de puntjes eerder op de 'i' te zetten.
Ik was benieuwd hoe vijf hennen en een haan op stok gaan;
boven, tweede van links zit haan Hannes.
De voerplank blijkt niet hoog genoeg voor ratten. En het eerste wat ik op internet lees is, dat ratten wel een meter hoog springen. Het ontwerp van het hok laat te wensen over. Wat een misser.
Vuur onder controle, brand mooi.
Ik hoop maar dat het goed komt met de kippen; en dat vos nog op zich laat wachten. Bij het vuur overdenk ik mijn zonden. Je hebt er niet veel aan, maar je wordt weer warm. En dan nu voorwaarts, aan de slag ...

Geen opmerkingen: