Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 5 maart 2012

voortgang week 9 (2012)

Eindelijk is het dan zover. Het zaaien is begonnen. Eerst in de tunnels: wortelen, bietjes, radijs en sla.

Er wordt netjes in de rij gezaaid;
wortelen in het midden (zandsporen in geultjes), uiterst rechts radijs.

Het wortelzaad meng ik door fijn droog zand. Met een pakje zaad zaai ik nu 40 meter. Aanbevolen wordt 28 meter, maar ik wil niet uitdunnen. Uitdunnen is veel werk. Bovendien worden er al gauw plantjes beschadigd.

O ja, aan een pakje wortelzaad voeg ik 4 ons zand toe (10 gram/meter). Om zo gelijkmatig mogelijk te verdelen kan er dan twee, drie keer in de rij uitgezaaid worden.

Ziezo, het tunnelbed is ingezaaid.

Ik laat het u wel zien; natuurlijk alleen als de plantjes er mooi en gelijkmatig verdeeld opstaan.

Nadat de geultjes dichtgeharkt zijn, tamponeer ik de teeltaarde met de bollekant van de hark wat aan. Het zaad maakt dan 'contact'.

Nu de tunnel dichtleggen, klaar; en vervolgens afwachten.

En niet vergeten, gewoon effe doorzagen . . . het is maar 4 kuub !

Voordeel van deze stammetjes is dat er niet of weinig gekloofd hoeft te worden.

Geen opmerkingen: