Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 10 juli 2011

voortgang week 27

Even temporiseren - korte adempauze - een moment denk ik aan de winter, aan stilte en die wollige, witte deken. Het is zes maanden geleden en over zes maanden zal het opnieuw winter zijn.

Middenin in de zomer komt alles tegelijk. De hazen zijn alvast aan de spits- en spruitkool begonnen. De hazen hebben jongen. De Groentenhof biedt dekking en er kan biologisch gegeten worden. Wat wil een haas nog meer?

Ja, ik weet nu hoe de hazen lopen. Over platgetreden paadjes.
Wist u dat jonge hazen geen geurspoor achterlaten. Scruffy ruikt ze niet. Als ze stil blijven zitten, is er niets aan de hand. Hij ruikt wel de moeder. Meestal na zonsondergang krijgen de jongen te drinken. Het is mooi geregeld, maar dat wist u al.

Toch moet ik de tuin afzetten. Ze maken het te bont. De entree is te gemakkelijk.

Groen en rust; zaterdag 9 juli. Elzen en slootkant.
Achter de schuur. De elzen zijn in het najaar van 2007 geplant. 
U ziet het spul groeien . . .

Als ik eraan denk zal ik over precies zes maanden (op 9 januari 2012) dezelfde foto nog eens maken. Het verschil tussen zomer en winter. Dit groene struweel kalmeert ook.

En verder loopt de zaak als een dolle. Bovenverwachting. Maar dit weekend gaat dan zo ongeveer iedereen met vakantie. Nou ja, eindelijk even rust ...

Geen opmerkingen: