Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

dinsdag 28 maart 2023

2023 Begin

Niets valt er zomaar uit de lucht. Steeds meer word ik mij bewust van de samenhang binnen de wereld die me omringt en waarvan ik deel uitmaak, en waarmee ik onlosmakelijk verbonden ben. Toen ik in 2007 begon met de tuin kon ik niet bedenken dat het geploeter op de tuin zoveel voldoening zou geven. Het liefst wil ik er nu doorgaan totdat ik er bij neer val.
Op deze foto lijkt de Groentenhof te zijn neergedaald uit de hemel.
Het nieuwe seizoen, 2023, is onderweg. Er is al volop gezaaid in vier tunnels, en er zijn tuinbonen gelegd. Ook zijn er vroege groenbemesters ingezaaid op bedden waar de teelt pas later in het seizoen van start gaat. Het werk dat de grondfrees verzet is een uitkomst. Het geeft me meer tijd om de teelt van de groenten te begeleiden, zoals schoffelen (mechanische onkruidbestrijding) en composteren. Ook hoop ik wat meer toe te komen aan algemeen onderhoud.
Narcissen, het voorjaar komt tevoorschijn.
(Ze staan naast het graf van Scruffy)
De eerste, bovenste foto is gemaakt tijdens het snoeien van de walnoot. Altijd aardig om de tuin ook eens vanuit een andere invalshoek te zien.
Wat een strijd om Jack met het koude weer zijn warme pak aan te trekken. Het is voor z'n bestwil, maar daar begrijp hij niets van. Jack kan niet bedenken dat hij het lekker warm krijgt wanneer hij de jas eenmaal aan heeft. Hij begon te grommen. 
Maar dan moet ik hem er even aan helpen herinneren dat ik zijn baasje ben. Hij mankeert niets aan zijn honden geheugen, dus was het snel bijgelegd. Jack wordt in mei 10 jaar; omgerekend is hij mij dan wat betreft leeftijd gepasseerd. Ik merk ook wel dat hij een dagje ouder wordt. Hoe dan ook: inmiddels is hij de bovenste beste, en daarmee evenaart hij Scruffy
Akker Q, teeltbedden worden voorbereid. De stokjes markeren de teeltbedden en de paadjes.
De foto's zijn van begin maart. Inmiddels is het ruim drie weken later. De tuinbonen komen op, in de tunnels worteltjes, slasoorten en radijs. En als alles volgens regelmaat verloopt begint de oogst van de raapstelen over twee weken.
Hierboven de paddenpoel op zaterdag 4 maart. Februari was een droge maand. U ziet dat er wat ijs op het water ligt. Het is de vraag of deze waterstand hoog genoeg is voor de voortplanting van padden? Hopelijk zorgt het waterschap er in de zomer weer voor dat het waterpeil flink hoog gehouden wordt.
De paddenpoel tijdens een lange regendag op de tuin, de foto is van donderdag 10 maart.
Dit lijkt me voldoende water. Een gevaar blijft de reiger: de ideale visvijver.
Foto dinsdag 7 maart, raapsteeltjes in de tunnel;
de eerste groentehandel van de koude grond.
Over drie, vier weken oogsten; ik zie ernaar uit!

Geen opmerkingen: